JUSTIFICACIÓ PER LA TRIA DEL QUADRE “LES MENINES” DE VELÁZQUEZ

PEL NUCLI D’ART

La pretensió de l’artista no és dir veritat, sinó agradar, produir gràcia”.

Lluís M. Xirinacs

Qualsevol obra d’art, essent que és abans que tota altra cosa un acte de creació és un acte revolucionari”.

Miquel Bauçà

És una de les obres que més ha fascinat al llarg dels temps i que per tant ha condicionat un munt d’anàlisis (ANA) i comentaris sense esgotar clarament les seves interpretacions i continguts (SGT). Hi ha interpretacions de tota mena… El quadre té una força (PRA) enigmàtica!(STT)

D’aquí podem dir que l’obre d’art és subjecte (SUB): ens parla… ens estimula (STM)… ens trenca la rutina de la mera doxa (IDE). Les Menines és una pura singularitat i ens sorprèn.

També és l’obra (ARQ) que més ha influenciat i plasmat per altres artistes; només citarem alguns entre altres: Goya, Lucas Jordán, Monet; John Singer Sargent, Pablo Ruiz Picasso, Salvador Dalí, Richard Hamilton, Antonio Saura, Emilio Valdés… Una obra d’art sempre genera un diàleg (COM), en aquest cas és un diàleg entre artistes.

El contingut (SGT) de les “Menines” és la seva pròpia autoreferència com a ART “Art que es sobreposa a l’artesania i els oficis manuals”(TEC) Només té valor d’un pur joc(EST), és una cosa mentale,(TEO) diria en Leonardo Da Vinci, una pura il·lusió, dins del context del il·lusionisme barroca: jocs de miralls, de mirades, d’acció… algú ho ha comparat a una instantània fotogràfica (FEN), pintar es converteix en una forma de fer… (ACC) de pensar.

Hom s’ha preguntat què és el que estar pintant en Velazquez?(SGT) S’ha dit que si els reis, l’infanta, el seu autorretrat… Hi ha però una nova teoria sorprenent: Velazquez estar pintant el mateix quadre de les “Menines” un “Metaquadre”on amb tots els recursos tècnics a l’abast denota la voluntat implícita de crear una obra mestra per dignificar(GLO) la pintura com un art lliberal, i és evident que ho aconsegueix.

Francesc Soler

Advertisements